Anmeldelse af Michael Falch solo Randers Værket

Anmeldelse af Thomas Helmig koncert Århus

Hej musik elskere 🙂 I går var jeg til koncert med Thomas Helmig i Århus og det skal i naturligvis ikke snydes for at læse om.

Thomas og sit band gik på scenen 20:15 til tonerne af Thomas cover af Gasolins hit “Sirenesangen” fra 1976 som Thomas selv indspillet og fik et hit med i 1988, sangen sluttet Thomas koncerter af i 2022 og i og med at han nu startet med den følte man at tiden havde stået stille siden sidst og at festen nu bare fortsatte hvor den slap. At tiden ikke har stået stille blev man dog mindet om i form af Thomas tragedie der har hændt ham og familien.

Thomas bød velkommen og sagde at i aften hyldet vi livet både det levet og dem der ikke var her mere og derefter fortsatte festen med Thomas eget hit “Dagen efter dagen derpå” fra 1988 hvor Thomas undervejs fik spurgt publikum “Are you ready to party” og det var publikum i den grad og fra start var stemningen i salen i top. Thomas sagde at den næste sang var for Hugo og vi fik derfor overraskende og rørende Thomas udgave af Hugos sang “Wild” fra 2018 som Thomas sang med smerte i stemmen og man mærket hvordan han ligeledes kæmpet sig igennem sangen og samtidig nød at synge den og sangen passet da også perfekt til Thomas og blev gjort til en Thomas H. sang og i respekt og hyldest til hans søn Hugo, meget rørende oplevelse der sluttet med et billede af Hugo på storskærm og at publikum rejste sig op i dyb respekt for Hugo.

Thomas takket og fortalte kort om han og hans families savn af Hugo og at han nu ville spille Hugos ynglings sang af Thomas og vi fik derfor den fantastiske “Dybt inde i mit hjerte” fra 1987 der blev leveret lige dele fra originalen og med ny udgave og Thomas sang som altid fantastisk og publikum var med ham. Thomas fortsatte nu festen efter denne smukke hyldest start til Hugo nu med sangen “Treat me right” fra 1992 hvor vi fik Helmig klassiske danse moves og danse moves, fest og hits fik vi mere af i det nyere hit fra 2018 “Vi er de eneste” der er et eksempel på at Thomas også har lavet nye hits fra 10erne og “Vi er de eneste” blev leveret mega fedt endnu engang og man mærket at dette også er en publikums favorit.

Thomas fandt nu guitaren frem og på storskærmen kom en flot jordklode og vi fik nu endnu et af de nyere hits fra 00erne “Op og ned” fra 2006 på smukkeste vis og da Thomas sang “Lige her i Århus med en masse dejlige mennesker er jeg alene” mærket man at han var ikke alene. Thomas fandt igen danse moves frem og vi fik “Den røde kjole” fra 2009 til stor jubel fra publikum og så fik vi hittet “Gotta get away from you” fra 1994 i den originale rock udgave, et dejligt genhør og fedt at det var i den udgave.

Thomas præsenteret nu en gæst hvem også var et Århus barn og der var tale om Medina der fik stor applaus fra publikum og sammen med Thomas sang de duetten “100 dage” fra 2009, en sang som publikum var med på jeg må indrømme det er ikke en af mine favoritter og min fest stemningen blev et øjeblik trukket lidt ud ikke mindst da Medina herefter fortsatte selv med hendes debut hit fra 2008 hvor man også mærket at festen blandt publikum døde en smule og dette nummer kunne jeg også godt havde undværet på trods af en meget underholdene Thomas på kor. Medina fik stor applaus og forlod igen scenen og Thomas fortsatte på egen hånd og skruet op for guitaren med rock hittet fra 2004 “Gold digger” hvor hans guitarist Emil Falk og ene keyboardspiller Poul Reimann fik lov at fole sig ud.

Og så tog fællessangen og festen for alvor nye højder da vi fik mega fællessang hittet “Det er mig der står herude og banker på” fra 1988 og fællessangen fortsatte i aftenens ældste nummer “Midnat i Europa” fra 1986 der endte med at publikum tog over og sang sangen selv. Det meste af bandet forlod nu scenen på nær Thomas, Poul på keyboard, Søren Runge på keyboard samt Emil på guitar og på storskærmen kom nu en smuk fuldmåne og vi fik nu den sang der blev kåret til den bedste Thomas Helmig sang for nogle år siden nemlig “Malaga” fra 2006 hvor fællessangen for alvor da også løftet sig til nye højder og man kunne nærmest ikke høre Thomas for publikums store skønsang i dette smukke nummer og da sangen var færdig stod folk op og klappet og huet i tror måske 15 min inden at Thomas kunne fortsætte, et smukt fantastisk rørende øjeblik at være vidne til og Thomas takket ydmygt.

Thomas præsenteret nu sit band der kom ind en af gangen igen det var Emil Falk på guitar, Poul Reimann på keyboard, Søren Runge på keyboard, Mads Micheelsen på percussion, Tilde Vinther på kor, Annelie Karui på kor, Mark Linn på kor, Christian Douglas på bas og til sidst kom manden der næst efter Thomas fik det største bifald manden bag trommerne og ham der har spillet med Thomas næsten siden starten tilbage i 80erne dygtige seje Claes Antonsen der helt fortjent fik en kæmpe applaus og takket ydmygt publikum og gav sin ven Thomas en kæmpe krammer

Claes slog nu trommerne an til endnu en stor fællessang skråler nemlig min favorit det helt store skråle med hit “Stupid man” fra 1994 hvor publikum nu også stod op og skrålet med og spillet luftguitar og hoppet og denne sang blev endnu engang kørt sikkert hjem, og hit paraden fortsatte igen igen med det største hit “Nu hvor du har brændt mig af” fra 1988 der sluttet koncerten af med fællessang, en rørt og ydmyg Thomas og et publikum der kunne havde væltet taget.

Thomas og band forlod scenen men publikum ville ikke slippe dem og de måtte ind på scenen igen hvor vi overraskende fik sangen “Takker” fra 2018 i en mere optempo version og med lidt omskrivning i teksten og publikum tog godt imod den, et dejligt glædelig genhør at denne smukke rørende sang havde fået lov at komme med igen. Festen blev løftet igen med hittet “Jeg tager imod” fra 1997 der igen bød på fællessang og danse moves og Thomas og band takket af og forlod igen scenen men publikum var stadig ikke færdig og Thomas og band måtte ind på scenen igen Thomas nu i en Pippi langstrømpe t-Shirt og vi fik hittet fra “Den eneste ene” “The one and only” der endte med at blive ved og ved og ved og man tænkte at koncerten aldrig ville stoppe men det gjorde den og Thomas og band tog imod publikums kærlighed på en fantastisk, fed, smuk, rørende og svedig aften.

5 Stjerner ud af 6 🙂 Thomas viste endnu engang at han er en af de største danske sangere og sangskrivere vi har i Danmark og en af de fedeste live navne og så viste han hvor professionel han er og koncertens opbygning med start med en lille hyldest til Hugo og så ellers opbygningen med fest og fejring af fælleskabet og livet var så godt ramt <3 eneste jeg personligt godt kunne havde undværet var Medina men ellers var det noget nær en næsten perfekt aften med kongen af Århus der som ingen andre kan få en til at glemme hverdagen og bare slippe det hele løs og han er der 100 % for musikken og at give publikum en fed oplevelse 🙂

Det var lidt om en fed aften med Thomas Helmig 🙂 i næste uge holder bloggen påskeferie men der vil fortsat være masser af sange at finde på musik siden og fra på torsdag og hele påsken igennem kan i traditionen tro følge med i årets “Top 500” på “Radio alfa” som jeg løbende vil orientere fra 🙂