Anmeldelse af Cabaret Århus Teater

Anmeldelse af Gnags På ryggen af en drøm album

Hej musik elskere 🙂 i fredags udgav Gnags deres 24. album og det første siden “Robotnroll” fra 2019, det nye album hedder “På ryggen af en drøm” og Gnags ano 2022 består af Peter A.G Nielsen der er eneste original medlem der har været med siden starten i 1966, Per Chr. Frost der har været med af flere omgange men siden 2015 har været med igen som guitarist og kapelmester, Henrik SP på bas, Anne sier på kor, Niels Mathisen på saxofon, Søren Runge på keyboard, Lars Daugaard på trommer og Rune Harder olesen på percussion. På det nye album har Peter skrevet teksterne og Per melodierne og de spiller de fleste af instrumenterne på albummet men de andre medlemmer medvirker også på dette nye album på skift på numrene og både Anne, Niels og Søren er med på flere af numrene, albummet er produceret af Peter og Per samt Thomas Helmig.

Sang 1 er 2. og nyeste single “Fugl Fønix (Fra skodborg”) der starter ud med intro lyden af Pers guitar som en sol opgang inden sangen for alvor går i gang på en fed optempo rock klassisk Gnags sang med en typisk Peter A.G tekst og dette er klart albummets bedste nummer og en fed album åbner der nok skal gøre sig godt ude på live scenerne også, masser af energi og man ser Peter A.G for sig mens Per slutter af med en fed guitar solo

Sang 2 hedder “På ryggen af en drøm” og fortsætter det optempo lydbillede hvor specielt Pers guitar dominere lydbilledet og igen en klassisk Peter A.G tekst om at huske på dem vi står af skulderne af eller som Peter beskriver det som vi ridder på skuldrene af hvor der bl.a bliver sendt en tanke til H.C. Andersen. Et fedt nummer der kun bliver bedre af flere lytninger.

Sang 3 hedder “En sær drøm at vågne op fra” og vi går lidt ned i tempo og der er lidt autotune på og sangen er lidt anderledes i lyden end man er vant til fra Gnags, men teksten er typisk Peter A.G tekst hvor han beskriver da landet blev lukket ned i 2020 da Corona brød ud, en fed tekst der også er det bedste ved sangen der ikke er albummets bedste men den bliver igen bedre jo flere gange man høre den og så fylder Pers guitar igen meget samt Niels saxofon.

Sang 4 hedder “Selvuptown” hvor vi går mere op i tempo og autotune igen sniger sig ind på en af de mindre gode Gnags sange der bliver alt for træls i længden og lyden fylder så meget at man næsten ikke kan høre hvad Peter A.G synger desværre.

Sang 5 hedder “Sig til alle bandsene” der er endnu en funky optempo sang med en typisk Peter A.G tekst hvor han i omkvædet kommer med en opfordring “Sig til alle bandsene de skal holde publikum dansende”, en fed sang der også kun bliver bedre jo flere gange man høre den og Pers guitar fylder igen meget i sangen og det lyder mega fedt.

Sang 6 var 1. single “Kold vinternat” der også er det nummer der skiller sig mest ud på albummet. Sangen er en stille akustisk ballade med en eftertænksom tekst om ungdoms forelskelse, noget andet der er anderledes ved nummeret er at Peter synger duet med Anne Seier på sangen. Teksten er smuk og rørende og kun som Peter A.G kan beskrive det og i sidste vers kommer han også ind på døden på en opmuntrende måde som kun han kan det, Pers smukke guitarspil på den akustiske guitar bære også nummeret hjem der dog ikke går over i historien som det bedste Gnags nummer.

Sang 7 hedder “Valentins dag” der fortsætter det stille udtryk på en sød sang om ja Valentins dag og igen er Peters tekstunivers genialt og helt sit eget og med en tekstlinje som “Kejtet som en Kleine der fryder sig” er nok den fedeste tekstlinje jeg har hørt længe. Melodien er en dejlig stille en hvor der også er en masse blæsere med og selvfølgelig spiller Per en fantastisk Valentins guitarsolo.

Sang 8 hedder “Støjmaleren” og er en rocket optempo og lidt vred sang hvor Peter og resten af Gnags også kommer med en lille stikpille til Roskilde Festival hvor de fortsat er det band der har spillet flest gange men siden 2015 er de blevet afvist af festivalen der ikke ønsker at havde dem på programmet. Sangen er en af albummets fedeste numre hvor musikken virkelig fungere og Pers guitar rocker for vildt mens Peter synger sin vrede ud og det er næsten som at høre en live version så godt fungere det og den vil med garanti kunne fungere live og lige som man tror sangen er slut spiller de videre, et fedt nummer der støjer tilpas meget.

Sang 9 hedder “En engel spiller bas” og lige som den starter lyder den lidt som deres gamle Gnags sang “Den blå mikrofon” inden sangen for alvor kommer i gang og er en ned i tempo men stadig med lidt tempo sang der igen er en rigtig Peter A.G tekst hvor han også får sunget om julen. En fed typisk Gnags/Peter A.G sang.

Sang 10 hedder “Inde under min musik” og nu får vi for alvor ægte Gnags lyd som man kender den fra 80erne og skulle man ikke vide bedre skulle man tro at denne sang var en af deres 80er hits, teksten er igen i Peters univers og handler om ham selv og hans musik og hvor han kommer fra. Sangen er en fed 80er Gnags sang som man ikke kan undgå at bevæge sig til og man husker sangen efter få lytninger og til sidst levere Per nok en af de fedeste guitarsoloer på albummet hvilket gør dette til et af de absolutte bedste numre på albummet.

Sang 11 hedder “Hvis jeg fik en chance” og er en stille sød ballade hvor Peter synger sin kærlighed ud mens Pers smukke guitar spil igen dominere sangen der er et af de rigtig gode på albummet.

Sang 12 hedder Solskin over Øresund” og dette er albummets dårligste og mest moderne nummer der vil for meget og hvor autotune og det elektroniske dominere for meget og man går hurtig videre.

Sang 13 hedder “Yndefuld som rosens duft” og starter som en ballade men går mere op i tempo på endnu en klassisk Gnags/Peter A.G sang som man også har svært ved at sidde stille til.

Sang 14 er også det sidste nummer og hedder “Sådan en aften” der er en stille album afslutter og et af albummets bedste numre og en perfekt Gnags afslutter hvor Peters ord virkelig kommer til sin ret og han viser hvilket fantastisk poetisk tekstforfatter han er og hvor god han er til at skabe billeder, og i omkvædet bliver det nærmest til spoken words. smuk afslutning på et mega fedt album.

4 stjerner ud af 6 🙂 Gnags viser med deres nye album at de stadig har masser at byde på og Peter stadig har en masse at fortælle om og observere fra og sangene er meget en kommentar til den tid og verden vi lever i samtidig med at det er et album der kigger meget tilbage og hylder den tid og de personer der har været her før os 🙂 albummet kan købes som cd, lp og streames 🙂 cden er bestilt 🙂

Det var lidt om Gnags nye album 🙂 Gnags kan man opleve live hele sommeren og i aften kan du se og høre dem når de gæster “Fællessang” på dr1 🙂 “Vi ridder på forfædres skuldre” og Gnags og Peter A.G er klart nogle af dem vi skal huske at sende en tak og en tanke til som vi har reddet med på siden 1966 🙂