Anmeldelse af Thomas Helmig Den skaldede frisør ep + Poul Krebs ingen grænser for kærlighed album

Blogindlæg om Disney sange 1937-1989 del 1

Hej musik elskere 🙂 jeg har længe leget med tanken om at lave en slags anbefaling til hvilke disney sange jeg personlig syntes er værd at høre og nu hvor de fleste af os går hjemme og nogle måske har svært ved at få tiden til at gå tænkte jeg at tidspunktet var godt, så her får i første del med disney sange fra 1937 til 1989 og så vil de næste 1 eller 2 fredage stå på endnu mere Disney 🙂 jeg har valgt de danske udgaver som udgangspunkt.

1937 “Snehvide og de syv små dværge”:

“Snehvide og de syv små dværge” var den første lange disney film fra Walt Disney, en disney film som jeg stadig syntes holder den dag idag og der er også nogle sange med der stadig kan høres idag, bl.a findes der “Prinsens Sang” sunget af Snehvide der har haft dansk stemme af både Annie Jensen og Tove Hyldgaard. Men de to mest populære numre i filmen må være dværgenes sange “High-Ho” og “En tosset sang” to skønne sange som stadig bruges og høres i dag, “En tosset sang” blev også bl.a brugt af Linie 3 i et af deres shows og sangen “High-Ho” blev brugt en lille bid af i en af de senere Disney film “Oliver og Co.” her finder i “En tosset sang” https://www.youtube.com/watch?v=duj623E05B8 og “High-Ho” https://www.youtube.com/watch?v=nMJuJlBSF7k.

1940 “Pinocchio”:

“Pinnoccho” var den 2. film i Walt Disney univers og er ikke en af mine favorit film, personligt holder jeg mest af starten af filmen og slutningen, men musikken var ganske god og ikke mindst sangen “Når du ser et stjerneskud” er netop noget af det jeg syntes der er det bedste ved filmen sunget af den skønne karreakter Jesper Fårekylling der på dansk tale fik stemme af Ove Sprogø mens det var Bjørn Tidmand der sang “Når du ser et stjerneskud” som jo også idag benyttes mest om julen da den blev en del af “Disneys juleshow” og jeg forbinder da også sangen mest med julen og ikke så meget med “Pinocchio” i kan finde sangen her https://www.youtube.com/watch?v=zNWyPzYQ3HA.

1950 “Askepot”:

Op gennem 40erne syntes jeg ikke med undtagelse af “Bambi” at der blev leveret de bedste Disney film og musikken dalet også en del og selvom “Bambi” er en af mine ynglings Disney film og syntes det er en af dem der er flottest tegnet så manglet de gode sange. Men i 1950 kom “Askepot” der også høre til blandt mine ynglings Disney film og hvor der også er gode sange med bl.a “Musenes sang”, ” bibbidi bobbidi boo” og “jeg drømmer kun ønske drømme”, den sidst nævnte holder jeg faktisk mest af den engelske udgave “A dream is a wish you heart makes” der bl.a også har været fortolket af Linda Ronstadt og Michael Bolton. På dansk var det Askepot med dansk stemme af Lise Ringheim og den finder i lige her https://www.youtube.com/watch?v=K3WmzbI6KyA.

1961 “101 Dalmatiner”:

50erne bød på flere skønne Disny film som “Peter Pan” hvor der nu faktisk var gode sange med og “Lady og Vagabonden” men de helt store sange ud blev også i den ellers udmærket Disney film “Tornerose” er sangene ikke det helt store at juble over. Men i 1961 kom endnu en film ligesom “Lady og Vagabonden” der handlet om hunde nemlig “101 Dalmatiner” hvor der dog ikke var mange sange med men en enkel sang har plantet sig ind i min hukommelse og fuldt mig siden nemlig “cruella de vil” som synges af mennesket Robert i filmen der på dansk havde stemme af Ebbe Langberg der også sang sangen, filmen er også en af mine ynglings film fra Disney univers og sangen om den frygtelige disney skurk “Cruella De vil” kan i høre her https://www.youtube.com/watch?v=vq2IaJUOEMw.

1967 “Junglebogen”:

60erne bød ikke på mange Disney film og der gik to år mellem “101 Dalmatiner” og “Sværet i stenen” der var en god disney film men igen manglet sangene, og så gik der hele 4 år inden den næste “Junglebogen” kom i 1967 her blev det hele dog løftet af igen en af mine personlige favorit Disney film og med nogle rigtig gode sange hvor to sange må siges at være blevet store Disney hits nemlig Kong Louis “Et menneske ligesom du” med dansk stemme af Svend Asmussen og Balous skønne “Det rent og skær nødvendige” der havde dansk sang stemme af Freddy Albeck, Balous stemme ellers blev leveret af Carl Ottosen. I kan høre “Et menneske ligesom du” her https://www.youtube.com/watch?v=korWIYO0ZrE og “Det rent og skær nødvendige” her https://www.youtube.com/watch?v=HkSSxMruiyI.

1970 “Aristocats”:

3 år efter “Junglebogen gik vi ind i 1970 og den næste Disney film “Aristocats” der i den grad er i min top af favorit Disney film og her med en masse skønne sange bl.a “Thomas O Malley cat” sunget af Thomas O Mally der i der oprindelig fik stemme af Preben Needergaard men i 1994 med ny stemme af Søren Pilmark, “Aristocats” er iovrit den eneste Disney film hvor jeg bedre kan lide da de lavet nye stemmer end de originale og jeg syntes ikke der kunne havde været en bedre Thomas O Mally end Søren Pilmark. En anden skøn sang fra filmen er “Hvem vil ikke gerne være kat” igen sunget af bl.a Thomas O Mally og ikke at glemme Scatman kat der som den eneste fik stemme i begge udgaver af filmen af Otto Brandenburg og han er i den grad med til at løfte denne skønne sang også med hans fede genkendelig stemme. I kan høre “Thomas o Mally Cat” sangen her https://www.youtube.com/watch?v=6236lNxfp9Y og “Hvem vil ikke gerne være kat” her https://www.youtube.com/watch?v=FrSoOfMNwrI.

1973 “Robin Hood”

3 år efter gentog Disney succesen med endnu en film med dyr nemlig “Robin Hood” der også er en skøn Disney film og igen med skønne sange hvor de fleste sange blev sunget af Hanen Allan A’Dale med dansk stemme af Preben Needergaard bl.a sangen “Oo de Lally” og “Nød i Nottingham” men det er sangen “Kong fup af England” der blev det store hit ikke kun for mig men også for de medvirkende i filmen, sangen blev sunget af Lille John med dansk stemme af Morten Grundwald, i kan høre sangen her https://www.youtube.com/watch?v=JWinAVDl4A0.

1988 “Oliver og Co.”:

70erne bød på rigtig gode Disney film som “Peter plys”, “Bernard og Biancia”, “Mads og Mikkel” og “Mesterdetiktevinen Basil mus” men de rigtig gode sange ud blev for en stund og det var først med “Oliver og Co.” fra 1988 at der blev leveret et rigtig fedt Sountrack af skønne sange og disney filmen er igen i blandt min top af ynglings disney film. Sangene er rigtig 80er stil og bl.a høre man Hanne Boel synge sangen “Fede tider mand” og man høre den søde sang “Gode venner” sunget af pige barnet i filmen Jennifer. Men de to absolutte bedste sange for mig er title nummeret “Eventyr i New York City” sunget af Michael Falch og sangen “Hvad skulle jeg tude for” sunget af hunden Smutter med dansk sang stemme af Alan Mortensen der når han ikke sang fik stemme af Michael Carø. Begge sidstnævnte sange står mit hjerte meget nært og har lyttet til rigtig mange gange i tidernes løb, i kan høre “Hvad skulle jeg tude for” her https://www.youtube.com/watch?v=Npjh_NXqNXI og sangen “Eventyr i New York City” her https://www.youtube.com/watch?v=32KgoggOlhA.

1989 “Den lille havfrue”:

Året efter kom endnu en disney succes med filmen “Den lille havfrue” jeg må dog sige at selve filmen desværre ikke høre til blandt mine favoritter, til gengæld er musikken helt fantastisk og sammen med “Oliver og Co.” første gang man finder så storladen musik i Disneys univers. Man høre bl.a sangene “Havet er skønt” sunget af krabben Sebastian med dansk tale af Thomas Eje og den smukke sang “Leve som dem” sunget af Ariel med dansk/norsk sangstemme af Sissel Kyrkleby, den danske tale stemme til Ariel blev leveret af Marie Ingerslev. I kan høre “Havet er skønt” her https://www.youtube.com/watch?v=vMfObaxYBV8 og “Leve som dem” her https://www.youtube.com/watch?v=MyI43EZQNe4.

Det var lidt om mine personlige Disney sange favoritter fra 1937 til 1989, på fredag kan i læse mange flere Disney sange favoritter når vi går ind i det magiske Disney årti 90erne 🙂 håber i vil finde dette og de næste blogindlæg hyggelige og nostalgiske og få hørt en del Disney her i de her dage 🙂