Anmeldelse af Stig Rossen 25 års jubilæum Julekoncert Randers 2019

Anmeldelse Kurt Ravn Kirkekoncert Randers 2019

Hej musik elskere 🙂 idag var jeg til årets sidste koncert for mit vedkommende nemlig kirke julekoncert med skuespiller og sanger Kurt Ravn, dette var min 3. gang jeg hørte Kurt og første gang i Randers.

Kurt startet kl. 16 og lagde meget passende ud med “Nu tændes 1000 julelys” som Kurt selv indspillet i 1996. Kurt fortsatte med “Julen er jo ikke bare kager” som han også selv sang i julekalenderen “Jul i juleland” fra 1993 hvor han spillet en af nisserne. Kurt bød velkommen og fortsatte med den smukke “Julen er her” som Kurt selv indspillet i 2012 og den gik direkte over i “Når du ser et stjerneskud” fra 1940 og Kurt viste hvilken fantastisk og dygtig sanger han stadig er.

Dette kom specielt også til udtryk i den fantastiske smukke sang “Amazing grace” som Kurt sang på smukkeste og mest rørende vis og man fik gåsehud og sangen passet perfekt at synge i kirkens rum på trods af at det ikke er en julesang.

Kurt imponeret også ved at vise hvor god form han var i da han sang “Børn og voksne i kærlig krans” fra “Nøddebo præstegård” hvor Kurt endte med at løbe fra hvor han sang og hele vejen gennem den store kirke og da han vendte tilbage til mikrofonen sang han uden at være forpustet, imponerende når man tænker på at han fylder 72 i år.

Vi fik også fællessang med de to danske salmer “Dejlig er den himmelblå” og “Det kimer nu til julefest” og Kurt sang også danske udgaver af engelske sange nemlig “Lad det sne” og “Vinterhvidt vidunderland”. Mere fællessang fik vi også i form af en ikke julesang nemlig “Svantes lykkelig dag” der virket lidt malplaceret men det var en fin tanke til afdøde Benny Andersen.

Hen mod slutningen fik vi både “Glade jul” og “En stjerne skinner i nat” som Kurt begge indspillet selv i 2012 og så sluttet koncerten med fællessang med den smukke salme “Dejlig er jorden” som Kurt også selv indspillet i 2012, og så sluttet koncerten men publikum ville havde mere og Kurt og hans to musikere han havde med var da også hurtige til at komme ind igen og vi fik “Jingle Bells” at gå hjem på.

4 stjerner ud af 6 🙂 Kurt kender man som en dygtig og meget brugt skuespiller men han har i mange år også vist hvilken dygtig sanger han er og det beviste han endnu engang til denne dejlige og hyggelige julekoncert der var den bedste koncert jeg har oplevet med ham. Vi fik nogle instrumentale numre også i løbet af koncerten og noget af det lød også godt og de to musikere han havde med er dygtige og ikke mindst melodien “Gabriels Message” lød rigtig godt, men der var lidt for mange instrumentale numre med syntes jeg og der ville jeg hellere havde hørt en ekstra julesang eller to med Kurt, men en super god og hyggelig kirke julekoncert og samtidlig den sidste koncert for mig i år.

Det var lidt om årets sidste koncert for mig 🙂 på fredag kan i læse årets sidste blog indlæg der kommer til at handle om Pyrus i forbindelse med at den første julekalender udkom for 25 år siden 🙂 Musiksiden holder ikke juleferie og der vil resten af året findes masser af skønne julesange og afstemninger m.m 🙂