Anmeldelse af Jesper Binzer Save your soul album

Blogindlæg om Shu-bi-duas sange 1974-2005

Hej musik elskere 🙂 ja denne uge har vi igen mistet en af de mest velkendte stemmer i Danmark, nemlig Michael Bundesen der var forsanger i Shu-bi-dua fra 1973-1984 og igen fra 1987-2011. Jeg har derfor besluttet at give min lille musik guide/hyldest til deres musik og har derfor valgt et par sange ud fra bandets første album fra 1974 til bandets sidste der udkom i 2005, nogle af sangene er de store hits mens andre blot er rigtig gode sange der lige fortjener at blive fremhævet.

70erne:

Shu-Bi-Dua blev dannet i 1973 og bestod af Michael Bundesen på sang, Michael Hardringer på guitar, Claus Asmussen på guitar, Poul Meyenhoff på guitar, Niels Grønbech på bas, Jens Tage på keyboard og Bosse Hall på trommer. Det var disse 7 medlemmer der i 1974 udgav deres debut album “Shu-bi-dua” der blev en kæmpe succes og indeholdt danske udgaver af engelske sange, to af de helt store hits var den danske udgave af “Jalihouse rock” af Elvis der på dansk blev til “Fed rock” og blev bandets første store hit og har været fast på sætlisten siden, en sang som jeg har hørt meget som barn i 90erne hvilket også siger lidt af holdbarheden og det er da også et af deres helt store og fede numre som i kan høre her: https://www.youtube.com/watch?v=TaW7CnbL-9A. En anden sang fra samme album der blev et kæmpe hit var deres danske udgave af The Beatels “Twist and shout” der på dansk blev til “Stærk tobak” og også er en sang der har været fast på sætlisten siden og som i kan høre lige her: https://www.youtube.com/watch?v=Bl0_nJJqKAo. Allerede efter det første album valgte Poul Meyenhoff at forlade bandet og bandet begyndte nu at skrive deres egne numre primært på deres 2. album men det var på deres 3. album “Shu-bi-dua 3” fra 1976 der for alvor gav bandet et nyt hit med deres egen “Hvalen hvalborg” der er min nummer 2 ynglings sang med dem og sangen blev fra start af endnu et kæmpe hit for bandet og mange år senere blev det en tradition at publikum begyndte at kaste kiks op til bandet når de spillet sangen hvilket de gjorde hver gang, i kan høre og se det lige her på et af bandets allerbedste numre: https://www.youtube.com/watch?v=hd0t-_VJuro. Endnu et medlem forlod efterfuldt bandet nemlig Niels Grønbech og han blev erstattet af Kim Daugaard på bas og bandet udgav i 1977 albummet “Shu-bi-dua 4” der gav bandet endnu et kæmpe hit med sangen “Vuffeli vov” som endelig skulle havde været med på 3eren men uenigheder i bandet om sangen var god nok gjorde at bandet først tog den med på deres 4. album, og sangen blev et kæmpe hit og er også en sang der har været med på sætlisten i rigtig mange år. Bandet lavet senere en vrøvle engelsk udgave “Theres a dog shit in my garden” men den de fleste danskere elsker og kender er den søde danske tekst som i kan høre lige her: https://www.youtube.com/watch?v=TcSXTdZ2g9Q. I 1978 udkom bandets album “78eren” der blev endnu en succes for bandet ikke mindst takket være hittet “Danmark” der blev endnu en ny klassiker for bandet, det er ikke en sang bandet har spillet til hver koncert og sangen er da også siden blevet fjernet fra den danske højskole bog og blevet kritiseret af nogle for ikke at passe til 2020, alt det er jeg sådan set ligeglad med for jeg syntes det er et rigtig godt nummer som man bliver glad af at høre og med både en hyldest til Danmark og masser af ironi og det er en sang der stadig sagtens kan høres og kan i lige her: https://www.youtube.com/watch?v=-h6nQofL3j0.

80erne:

Shu-bi-dua sagde farvel til 70erne med albummet “Shu-bi-dua 6” i 1979 og goddag til 80erne med et af deres bedste albums hvis ikke deres bedste “Shu-bi-dua 7” (den med storken) i 1980, albummet viser for første gang den danskhed som Shu-bi-dua havde og indeholder nogle af deres bedste sange bl.a “Minus til plus”, “Stjernefart” og “Krig og fred” samt min ynglings sang med Shu-bi-dua nemlig deres fede version af “Midsommersangen” som de tog under kærlig behandling og gjorde mere rock og synge med venlig og i dag er der ligeså mange hvis ikke flere der synger den version til Sankt hans og i kan genhøre den lige her: https://www.youtube.com/watch?v=q4i-5Df0oVc. På samme album var der også den sjove sproglige tekst om “I østen stiger Olsen op” der også blev et hit for bandet og også har været med til størstedel af deres koncerter og som i kan genhøre lige her: https://www.youtube.com/watch?v=sihzOScOCG4. Bandet fik efterfulgt endnu en kæmpe udskiftning da keyboardspiller Jens Tage og trommeslager Bosse Hall nærmest blev fyret fra bandet, Jens Tage fordi han ikke gad at spille liv og Bosse på grund af hans dengang kæmpe alkohol misbrug. Bandet fik derfor Willy Pedersen på keyboard og Kasper Winding på trommer med i stedet og de udgav i 1982 albummet “Shu-bi-dua 8” der blev årets bedst sælgende album i 1982. Udover hittet “Costa Kalundborg” var albummets kæmpe hit også sangen “We wanna be free” der er et rigtig synge med nummer og som i kan høre lige her: https://www.youtube.com/watch?v=heKerLmFXTg. Shu-bi-dua hvilet ikke oven på succesen og samme år udkom albummet “Shu-bi-dua 9”, albummet indeholder hittet “Askepot” men personligt syntes jeg at det er det mere ukendte men fede nummer “Johnny the Clown” der er albummets helt store fede rock nummer og som Michael Bundesen synger sammen med Michael Hardinger, sangen er et rigtig rock nummer som jeg syntes fortjener at blive fremhævet og derfor kan i høre sangen lige her: https://www.youtube.com/watch?v=FtVKfhueqBA. I 1983 udkom albummet “Shu-bi-dua 10” der blev endnu en succes for bandet og indeholdt endnu et hit for bandet nemlig “Folkevognen” og det er da også et rigtig skråle med nummer som i kan høre lige her:https://www.youtube.com/watch?v=x32adIERbjo.

90erne:

Efter 10eren vælger Kasper Winding at forlade bandet og kort tid efter smider Michael Bundesen bomben at han også forlader bandet, de andre vælger dog at køre bandet videre med Michael Hardinger på sang og guitar, Claus Asmussen på guitar, Kim Daugaard på bas, Willy Pedersen på keyboard og den nye trommeslager Poul Callaby og de udgiver i 1985 albummet “Shu-bi-dua 11”, albummet bliver dog ingen succes og eneste gode nummer der er med Hardinger ved roret er sangen “Himlens fugle” men Shu-bi-dua er uden Bundesen ikke det samme. Willy forlader bandet kort tid efter og så vender Michael Bundesen tilbage og to nye keyboardspillere bliver medlem Jørgen Thorup og Søren Jackobsen og de udgiver “Shu-bi-dua 12” der dog ikke giver ny succes til bandet og de vælger at holde en længere pause hvor der igen bliver udskiftninger og da de når til 90erne består bandet derfor af Michael Bundesen, Michael Hardringer, Claus Asmussen, Kim Daugaard, Jørgen Thorup og den nye trommeslager Peter Andersen og i 1992 udgiver de albummet “Shu-bi-dua 13” der bliver et kæmpe comeback for bandet og deres sidste store succes med bl.a mega hittet “Sexchikane og live hittet “Kære Lone” der begge bliver fast del af livesættet, men mit ynglings nummer derfra er det 3. hit som dog blev taget af sættet de sidste par år nemlig sangen “Familien kom til kaffe” hvor både Hans Otto bliver nævnt og der kommer lidt tekstlinjer fra Gasolins “Hva gør vi nu lille du”, sangen “Familien kom til kaffe” er efter min mening et af de bedste Shu-bi-dua numre som i kan høre lige her i en live version fra 1998 hvor det også bliver til en lille hyldest til Aqua: https://www.youtube.com/watch?v=BRiutpvF3N0. I 1993 udkom “Shu-bi-dua 14” og der finder man bl.a et af mine ynglings Shu-bi-dua numre nemlig sangen “Danske sild” der er en hyldest sang til de danske kvinder, sangen er en dejlig glad og sjov sommersang som man ikke kan undgå at blive i godt humør af og i kan høre sangen lige her: https://www.youtube.com/watch?v=rM8lDBpFmOk. I 1995 udkom “Shu-bi-dua 15” der bl.a indeholder to af mine ynglings numre igen og to meget oversete numre, først den super glade “En glad idiot” som igen er en sang man ikke kan undgå at smile af og blive i godt humør af og hvis man ikke har hørt dette nummer så skal man høre den lige her: https://www.youtube.com/watch?v=84KdDcpwmIw. Den anden sang der også er en af mine favoritter fra samme album er det fede nummer “Hot or not” hvor Shu-bi-dua tager pis på hvad der i nogles øjne er inde og hvad der ikke er inde “Hot or not”. Et fedt rock nummer med en sjov tekst som i kan høre lige her: https://www.youtube.com/watch?v=7v3MJL-nf2A. I 1997 udkom albummet “Shu-bi-dua@ 16” der blev en kæmpe salgs succes og man finer bl.a det fede nummer “Det er godt med dig”, det fede og sjove hyldest nummer til Tina kjær i sangen “10 til Tina” og det sjove nummer “Mark og Ronni” men et nummer jeg bliver nød til at fremhæve her er hyldest sangen til alle dem der hedder Michael/Mikael som jo så også lidt er en sang til mig og sangen hedder blot “Michael” og er et dejligt nummer og igen en af favoritterne ved mig og i kan høre sangen lige her: https://www.youtube.com/watch?v=sEzZ4RLKKpY.

00erne:

Efter 16eren kom Michael Hardinger med en bombe nemlig at han efter 24 år med Shu-bi-dua valgte at forlade bandet, de resterende medlemmer med Bundesen i forgrunden gik i tænkeboks og valgte at fortsætte og allerede i 1997 kom den nye guitarist Ole Kibsgaard med i bandet der nu bestod af Michael Bundesen, Ole Kibsgaard, Claus Asmussen, Kim Daugaard, Jørgen Thorup og Peter Andersen og i 2000 udkom albummet “Shu-bi-dua 17” der blev endnu en kæmpe ny salgs succes for bandet og bl.a indeholder sangene “En stor familie”, “En dans med dig” og “Min kæreste” men det er singlen “www” der bliver et lille hit for bandet, sangen er et sjovt fedt rock nummer der handler om internettet der for alvor var kommet frem, sangen er et nummer jeg kan huske jeg har hørt meget da jeg var barn og ung og det er stadig et af mine ynglings Shu-bi-dua numre og i kan høre den lige her: https://www.youtube.com/watch?v=NohO3hTKIiQ, en af de andre favoritter er den nævnte sang “En dans med dig” som jeg syntes også er et overset nummer der er en rigtig sød og god sang om en mand der bare gerne vil havde en dans med den kvinde man syntes er det dejligste og i kan høre sangen lige her: https://www.youtube.com/watch?v=3YqV_LQ_cRQ. Kort tid efter blev det Jørgen Thorups tur til at forlade bandet og han blev erstattet af Jacob Christoffersen på keyboard og bandet gik i studiet igen og lavet i 2005 albummet “Shu-bi-dua 18” der for første gang var et koncept album hvor bandet havde skrevet nogle sange ud fra kendte/mindre kendte eventyr af H.C. Andersen. Albummet blev en pæn salgs succes men sangene blev hurtig glemt og eneste der blev spillet liv var singlen “Kejserens nye klæder” der dog hurtig blev taget af sættet desværre, sangen er en meget overset Shu-bi-dua perle og er en af mine personlige favoritter og jeg syntes den fortjener mere opmærksom og derfor kan i høre den her: https://www.youtube.com/watch?v=z7aftRYBWpw&t=4s. En anden glemt sang perle fra albummet er det fede nummer “Fyrtøjet” som har rigtig meget Shu-bi-dua over sig og hvor hunden igen spiller en stor rolle i sangen, i kan høre den lige her: https://www.youtube.com/watch?v=6VBiLg5Thq0&t=5s. Det sidste nummer der skal fremhæves fra albummet er sangen “Pigen med svovlstikkerne” der er en rørende og smuk sang skrevet ud fra H.C. Andersen sørgelige eventyr og dette nummer syntes jeg slutter dette blogindlæg rigtig flot af og har man ikke hørt dette nummer så skal man høre den lige her og evt. huske kleenex: https://www.youtube.com/watch?v=vA11qasImk8. Kort tid efter albummet valgte Claus Asmussen efter 32 år med Shu-bi-dua at forlade bandet og der var nu ingen medlemmer tilbage der havde været med hele vejen, eneste originale medlem var nu Michael Bundesen og frem til 2011 hed bandet Michael Bundesen, Ole Kibsgaard, Kim Daugaard, Jacob Christoffersen og Peter Andersen. I 2011 et par dage inden de skulle på deres sommer tour fik Michael Bundesen en blodprop og bandet måtte aflyse touren og gik derefter i opløsning da man blev enige om at man ikke kunne køre bandet videre ude Michael Bundesen.

Det var lidt om Shu-bi-dua og Michael Bundesens lange karriere. Michael døde som bekendt i søndags efter kort tids kræft sygdom han blev 71, en mand der kæmpet til det sidste for en dag at komme til at stå og synge på en scene igen men drømmen udeblev og de sidste år blev det maler kunsten han kastet sig over. Som afslutning syntes jeg denne linje fra “Pigen med svovlstikkerne” passer: Michael Bundesen du går nu det sidste stykke mod et evigt liv i lys og lykke hvor stikkerne de aldrig brænder ud <3.

1